Op 30 juni was ik samen met Maarten Smit op het Waardigheid en trots congres. Ik vond het een geweldige dag! In samenwerking met Oudtopia lieten wij deelnemers met een VR-bril ervaren hoe het als bewoner is, als er óver je gepraat wordt in plaats van mét jou. Een confronterende ervaring die veel stof deed opwaaien. Dit gebeurt in de praktijk vaker dan we ons bewust zijn. Als jij hier namens de bewoner last van ervaart, hoe bespreek jij dit dan? Als zorgprofessional loop je in de samenwerking met collega’s en naasten, regelmatig tegen dingen aan die je niet lekker zitten. Wat doe jij dan? En wat is het effect van jouw aanpak? Vaak lachen we dingen weg, zeggen we niks, reageren we boos of draaien we om de hete brei heen.
Vanuit verbindende communicatie kun je leren een gesprek aan te gaan, die recht doet aan jezelf en de ander. In de basis gaat het om vier simpele stappen:
Stap 1 Benoem de feiten
Stap 2 Benoem je gevoel
Stap 3 Spreek je behoefte uit
Stap 4 Doe de ander een verzoek.
Ín bovengenoemde situatie kun je bijvoorbeeld de volgende woorden gebruiken:
‘Ik merk dat wij met elkaar over meneer Dam praten, terwijl hij erbij zit. Ik voel me daar niet prettig bij. Ik zou hem graag betrekken. Zullen we meneer Dam vragen wat hij van de situatie vindt?’
Wil je meer weten over verbindende communicatie voor jezelf en je team? Neem gerust contact met ons op.